Liebster Blog Award #8


Drodzy moi, czas nominacji nadal tętni życiem, kartka z TAGami do odhaczenia rośnie i rośnie, nie pozostaje mi więc nic innego jak lekkie jej uszczuplenie. Przedstawiam Wam więc pytania od Izy ♥ z bloga Kolejny Rozdział. Serdecznie dziękuję za nominację! 

No to lecimy.

Jak to się stało, że zaczęłaś/zacząłeś blogować?
Po przeczytaniu danej książki moją głowę wypełniała masa nagromadzonych myśli, które potrzebowały uporządkowania. Blogowanie daje mi szansę na analizę książek, często na bardzo głębokim poziomie, więc zaczęłam to wyrzucać, wypluwać z siebie emocje i stworzyłam bloga. Myślę, że takie potoczenie spraw było nieuniknione, mam ogromną potrzebę rozmowy z ludźmi, a o książkach mówić mogę wiele. Więc zaczęłam pisać.

Do jakiej książki/autora czujesz największy sentyment?
Waham się pomiędzy J.K. Rowling a Cassandą Clare, ponieważ obie rozpoczęły pewien rozdział w moim życiu i właśnie im zawdzięczam fakt, że w ogóle czytam książki. Nie potrafię zdecydować – Rowling wpadła do mojego życia totalnie niespodziewanie, pierwszy tom HP przeczytałam w jeden wieczór, a później zaczęłam lamentować, że nie ma w szkolnej bibliotece kolejnych tomów. Za to "Miasto Kości" utwierdziło mnie jedynie, że są książki, które mogą mi się podobać i mój zachwyt do HP nie był ostatnim zachwytem książkowym, zresztą, tak wiele osób myśli, że nie ma książek, które mógłby im się spodobać, prawda? Dlatego nie czytają i dlatego nawet nie próbują, nie wiedząc, jak bardzo są w błędzie.

Po jakie gatunki książek sięgasz najczęściej?
Fantastyka z pewnością, ta szeroko pojęta, bo męczy mnie taka klasyczna – Tolkien do przejścia był tylko w "Tam i z powrotem", bo "Drużynę Pierścienia" czytało mi się strasznie, a podobno drugi tom jeszcze gorszy, więc dystans jeszcze większy. Kocham antyutopie i z tego gatunku (książek tych popularniejszych) została mi tylko "Niezgodna" oraz "Więzień Labiryntu", a o ile ten drugi już czeka w kolejce, to na Roth nie mogę się odważyć. No i New Adult mnie wkręciło, zresztą moja mama gani mnie, żebym czytała romanse, a nie Kingi, zombie, morderstwa i inne takie, więc tak – pokochałam Colleen Hoover.

Jaka jest ulubiona książka Twojego dzieciństwa?
Nie czytałam książek będąc dzieckiem, jedynie lektury, dopiero w piątek klasie sięgnęłam po Harry’ego Pottera, więc to ta seria zasługuje na miano ulubionej dzieciństwa, ale też ulubionej w ogóle.

Czy lubisz wypożyczać książki w bibliotece?
Uwielbiam. Co prawda, biorę stamtąd książki, których wiem, że nie kupię, ale zawsze jak wracam z biblioteki plecak mam załadowany po brzegi. Błądzenie między półkami i dotykanie grzbietów jest takim moim comiesięcznym rytuałem.

Czy myślałaś/myślałeś kiedyś o wydaniu/napisaniu książki? O czym by była?
Nie, zdecydowanie się do tego nie nadaję. Ale sądzę, że byłaby to albo opowieść ludzi z tymi wiecie, "demonami przeszłości", zagubionymi nastolatkami, coś między NA a thrillerem, dotykające lekko kryminału, w ogóle tak w klimacie Dana Browna, bo kocham historię.

Gdybyś mogła/mógł zmienić zakończenie książki, to której?
Na pewno "Kosogłos", bo pisałam o tym już kilka razy i utrwaliło mi się na dobre.

Którego bohatera książkowego chciałabyś/chciałbyś ożywić? Dlaczego?
Nie, nie Jace’a Herondale, jego już ożywiłam. Tym razem może Rose Hathaway w "Akademii Wampirów"? Byłaby cudowną przyjaciółką, z nią wszystko byłoby łatwiejsze (i nie mam tu na myśli obrony przez wampirami, które zeszły na czarną stronę mocy). Uwielbiam ją i mimo, że nie lubię autorytetów, po cichu wiem, że to ona jest moim małym guru.

Jaka książka Cię rozczarowała?
"Eleonora i Park" trochę. "Joyland" trochę bardziej. Wiele takich książek, ale tak totalnie to "Czerwień Rubinu" Kerstin Gier – cała trylogia było do kitu i "Czas uciekać" Rachel Ward (chociaż zakończenie szarpało zastawki serca).

Jaka jest Twoja ulubiona książka?
Kiedyś pisałam taką odpowiedź na konkurs u Joasi, więc pozwolę sobie ją zacytować.
"Pamiętam bezpośredniość, dziesiątki wulgaryzmów, podkręconą wiarygodność świata i bohaterów. Pamiętam początkową frustrację oraz przerażenie, który zapoczątkował kult i wzniecił ogień. Pamiętam, że autorka odnalazła dla mnie drugie dno bycia nastolatką, że pokazała mi, co robię niewłaściwie, pocałowała w czółko, mówiąc, że każdemu się zdarza, że każdy popełnia błędy. Pamiętam ten liryczny, ten delikatny jak melodia język, tak poetycki i lekki jak piórko, że aż niewidzialny i ulotny. Pamiętam przewracające się kartki, skostniałe dłonie, wilgotne policzki, spocony kark, skręcone jelita i serce wykonujące skomplikowane akrobacje. Pamiętam lekcje języka polskiego i porównanie, że nawet Szekspir wstydziłby się odzwierciedlenia tak istotnych rzeczy, które tu były, takie jak ból, jak tęsknota, nieodparta potrzeba komunikacji, miłości, życia. Pamiętam delikatność i dziewczęcą subtelność, jak i nutę chłopięcej zadziorności, uważnego wzroku i jego innej faktury – bardziej gorętszej i przytłaczającej. Pamiętam, że ciężej mi się oddychało. Pamiętam, jak interesowałam się kardiochirurgią i tym, jak naiwna byłam sądząc, że moje serce można poskładać na nowo. Pamiętałam przecież czas, gdy organ ten zgruchotany był cal po calu, zmiksowany i zblenderowany. Pamiętam moje otępienie związane z brakiem możliwości wymiany serca, ale pamiętam też całe dobro, które ze mnie uleciało, moralność, która porzuciłam i nadzieję, dla której stałam się katem. Pamiętam, że wkrótce po wpadnięciu w kompleksy, coś mnie pociągnęło w dół, sprawiło, że z trudem łapałam oddech, że nie mogłam utrzymać się na nogach. Wkrótce opadłam gdzieś na dno, lawirując pośród przerażających wspomnień, klucząc między wirami, które chciały mnie porwać. Pamiętam szklaną taflę, która wyrosła pomiędzy mną a rzeczywistością. Pamiętam, że Inni nazywali ją „Morzem Spokoju”."
Twoje marzenie związane z literaturą...?
Nie stracić wzroku, bo czytanie brajlem jak Ambroży Kleks to nie moja bajka. :D Tak na poważnie: każdy wielbiciel książek marzy o własnej książce, no nie? Więc marzę.

Nominuję:
Olę ♥ z bloga Aleksandra Kropka,
Miryę z bloga Magiel Kulturalny,
Gabrielę z bloga GabRysiek recenzuje,
Damiana z bloga Blackened Books,
Fanny Devin z bloga Buszująca wśród książek,
Karinę z bloga Skrzynka Pełna Książek,
Alicję z bloga W świecie wyobraźni,
Caroline z bloga Przygody mola książkowego,
Tinkę K. z bloga Uwielbiam litery,
Izabelę z bloga Dość poważnie,
Rarę Avis ♥ z bloga Szczęśliwa trójka.

A oto moje pytanka!
1. Czy myślałaś/myślałeś kiedyś o wydaniu/napisaniu książki? O czym by była?
2. Youtube - "Wybrane dla Ciebie", co tam masz? (skrin? :D)
3. Na punkcie jakiej piosenki masz ostatnio obsesję?
4. Jakim jednym słowem mógłbyś/mogłabyś się opisać?
5. Masz przed sobą kopertę ze swoją datą śmierci. Otwierasz?
6. Dowiedziałeś/dowiedziałaś się ostatnio czegoś ciekawego?
7. Masz ulubiony smak czekolady? Jaki?
8. Gdybyś mógł/mogła być istotą nadnaturalną, to jaką?
9. Co sądzisz o tatuażach? Chciałbyś/chciałabyś sobie kiedyś zrobić, czy uważasz to za głupotę?
10. Czy jest książka, której czytanie przyprawia Cię o dreszcze, pozytywne lub nie? Jeśli tak, to jaka?
11. 5 rzeczy, które wywołały u ciebie w ostatnim czasie uśmiech?

Dziękuję za uwagę, za to, że przebrnęliście, życzę miłego dnia i zachęcam do przyłączenia się do zabawy, nawet jeśli zapomniałam o Tobie powyżej! ;)
(Fajna ankieta)